PERHATIAN:

Tutorial Tips Hias Blog ini adalah dari A-Z iaitu dari mula mendaftar akaun google sehinggalah membuat HEADER dan menghias BACKGROUND kerana mungkin ada di antara anda yang baru nak mula membuat blog tetapi tidak berapa faham keterangan yang diberi. Oleh itu saya akan cuba sedaya upaya menerangkan dengan semudah yang boleh dengan teknik langkah demi langkah dan menggunakan gambar. Semoga berjaya...
============================================

Tuesday, October 30, 2012

LANGKAH 2 - REGISTER AKAUN GOOGLE

1.


2.


3. Isi semua maklumat - No. Tel kalau tak nak isi pun takpa





4. Klik Next step (ADD PROFILE PHOTO - boleh isi kemudian)




5.   Klik Back to Blogger



6.   Klik Continue to Blogger



7.   Klik New Blog




8.   Namakan blog anda di ruang Title. Anda boleh menjarakkan (spacing) nama blog anda.  Di bahagian Address pula namakan blog anda yang akan digunakan di web nanti.
TIPS 1: Saya cadangkan anda menggunakan nama di bahagian web Address dengan nama yang mudah diingat, mudah dibaca dan mudah ditaip.
TIPS 2: Saya juga cadangkan anda menggunakan nama Title, nama web Address dan nama email dengan nama yang sama kerana senag diingat contohnya nama blog saya: nama blog: Tips Hias Blog; web Address: tipshiasblog; email: tipshiasblog@gmail.com 




9.    Pilih templates yang anda suka kemudian klik Create Blog
       TIPS 1: Sebenarnya ada 2 jenis templates yang anda boleh pilih. 1. Plain Tempalte yang hanya memaparkan Blog BACKGROUND di kiri dan kanan sahaja  2. Transparent Templates memaparkan Blog BACKGROUND sepenuhnya. 
TIPS 2: Jika anda ingin memilih Transparent Templates pastikan tulisan lebih terang dari background agar mudah dibaca..



10. Klik view blog




11.   Inilah rupa blog anda yang fresh dan belum dihiaskan