PERHATIAN:

Tutorial Tips Hias Blog ini adalah dari A-Z iaitu dari mula mendaftar akaun google sehinggalah membuat HEADER dan menghias BACKGROUND kerana mungkin ada di antara anda yang baru nak mula membuat blog tetapi tidak berapa faham keterangan yang diberi. Oleh itu saya akan cuba sedaya upaya menerangkan dengan semudah yang boleh dengan teknik langkah demi langkah dan menggunakan gambar. Semoga berjaya...
============================================

Monday, November 12, 2012

LANGKAH 6B - MEMBUAT BACKGROUND - TRANSPARENT BACKGROUND

Saya akan tunjukkan menggunakan cara no. 2 membuat transparent background. Ianya seperti membuat cara no. 1 Fixed background kecuali memilih kategorinya sahaja.
PERHATIAN: Dengan memilih Transparent background, ia bukan sahaja mengubah warna background, malah ia juga mengubah warna Header, Post dan Blog archive serentak.

1.   Klik no. 1 kemudian klik no 2




2.   Klik no. 1 kemudian klik mana-mana image yang anda suka atau klik no. 2 yang saya pilih. Jika sudah berpuas hati klik no. 3. Sila buat latihan sendiri

TIPS: 1. No 4 ialah menunjukkan image tersebut adalah Transparent
2. Logo no 5 pula ialah logo syarikat yang menyediakan gambar atau apa saja untuk blog background, audio atau video secara berbayar.


3.   Kemudian anda bolehlah menukar warna latar belakang blog anda dengan memilih no 1 atau no 2 yang saya tandakan. Jika sudah berpuas hati dengan pilihan anda, klik Apply to Blog. Sila buat latihan sendiri.
PERHATIAN: Jika anda tidak boleh mengubah warna latar belakang blog anda walaupun anda sudah memilih imej Transparent, ini bermakna Template blog anda sudah bertukar kepada Dynamic Views. Apa yang perlu anda lakukan ialah dengan menukar kembali Template blog anda kepada Simple seperti yang saya terangkan pada tutorial 3. MEMILIH TEMPLATE - no 4 tetapi apabila anda mengubah template ini, anda juga perlu mengubah semula LAYOUT dan ADJUST WIDTHS.