PERHATIAN:

Tutorial Tips Hias Blog ini adalah dari A-Z iaitu dari mula mendaftar akaun google sehinggalah membuat HEADER dan menghias BACKGROUND kerana mungkin ada di antara anda yang baru nak mula membuat blog tetapi tidak berapa faham keterangan yang diberi. Oleh itu saya akan cuba sedaya upaya menerangkan dengan semudah yang boleh dengan teknik langkah demi langkah dan menggunakan gambar. Semoga berjaya...
============================================

Sunday, November 25, 2012

LANGKAH 6D - MEMBUAT BACKGROUND - UPLOAD IMAGE TILING

Dengan menggunakan cara ini, anda boleh mengubah latar belakang (background) blog anda dengan gambar (image) yang anda suka. Walau bagaimanapun bukan semua image boleh dibuat latar belakang. Dalam tutorial ini saya akan tunjukkan bagaimana menggunakan image bersais kecil misalnya 200x200 pixels atau 200x400 pixels dan sebagainya kemudiannya di buat tiling untuk memenuhi ruang background blog anda.

* Maksud TILE/TILING ialah menyusun image seperti susunan mozek macam lantai rumah kita


1. Klik #1 kemudian #2




2. Klik #1 kemudian #2
PERHATIAN: Secara asalnya setiap kali kita mengubah blog ia akan di tukar ke Dynamic view. Anda tidak boleh mengubah blog anda dalam template ini. Jadi anda kena ubah semula ke template asal seperti yang saya terengkan pada #2 di atas. 




3. Klik #1 kemudian #2




4. Klik Upload image




5. Klik Choose file




6. Pilih image yang anda mahu yang anda simpan di dalam komputer anda kemudian klik Done




7. Pada bahagian Alignment dan Tile jangan ubah apa-apa. Pada bahagian Scroll wtith page, kosongkan kotak tersebut.




Beginilah rupa background blog anda menggunakan image tiling.



PERHATIAN:
JIKA ANDA MAHU TILING BACKGROUND PERCUMA, SILA KLIK IMAGE FREE PATTERN BACKGROUND ATAU FREE TILE BACKGROUND PADA SIDEBAR BLOG SAYA ATAU KLIK DI BAWAH INI: